Saturday 16 February 2013

Entri 15: Berhutang Demi Berilmu

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Bismillah.

Pada masa kini, menyambung pengajian sejurus selepas tamat sekolah sudah menjadi satu trend. Fesyen. Ikut-ikutan. Malah, lebih ekstrim, kewajiban.

Selepas tamat sekolah, semua orang sibuk mengisi borang kemasukan ke IPT. Dalam borang itu, mereka senaraikan beberapa jurusan pilihan, mungkin berdasarkan cita-cita yang sudah dipendam sekian lama, mungkin juga ikut sedap rasa. Hentam sahaja, asalkan nama jurusan itu sedap disebut dan kedengaran canggih. Tidak kurang malahan ramai juga yang mengikut kawan.

"Hei, engkau pilih jurusan apa?"
"Fizik bahan di UTM Skudai."
"Okey, aku pun mahu pilih jurusan itu. Boleh kita belajar dalam satu kelas."
"Erk?"

Kemudian, tidak lama selepas borang dihantar, keputusan SPM diumumkan. Ada yang menangis gembira, ada juga yang menangis sedih, walaupun esoknya kehidupan mereka kembali normal seperti sediakala tanpa mengira mereka mendapat 13A ataupun tiada A.

Tidak lama selepas itu, masing-masing menerima surat tawaran daripada IPT. Bagi yang bertuah, mereka ditawarkan jurusan yang ditulis paling atas di borang IPT. Bagi mereka yang kurang bertuah, mereka ditawarkan jurusan bukan pilihan. Bagi mereka yang lebih kurang bertuah, langsung tiada surat tawaran tiba di rumah mereka.

Bagi mereka yang menerima tawaran, mereka membuat segala persiapan dan mendaftar di IPT apabila tiba harinya. Mereka masuk ke dalam asrama, bertemu rakan sebilik dan juga rakan-rakan seperjuangan, berkenalan dengan para senior, dan selepas tamat minggu orientasi, mereka mula masuk kelas.

Alhamdulillah, setakat ini semuanya nampak baik sahaja. Suci. Lancar.

Hinggalah pada satu ketika, apabila mereka-mereka yang suci ini diminta menandatangani satu perjanjian. Perjanjian hitam yang bakal mengikat sepasang tangan dan kaki mereka, sekiranya bernasib baik selama beberapa tahun, sekiranya tidak, selama-lamanya.

Perjanjian pinjaman pendidikan.

Ataupun lebih tepat, perjanjian perhutangan pendidikan.

Pinjaman ini membantu para pelajar membayar yuran dan membiayai kos sara hidup, pembelian buku dan sebagainya. Dengan adanya pinjaman ini, pelajar dapat mengharungi kehidupan di IPT dengan lebih selesa dan tanpa menyusahkan ibu bapa di kampung. Kononnya.

Tanpa para pelajar sedari, mereka telah menggari kedua-dua tangan mereka sendiri, dan meletakkan besi pemberat di kedua-dua kaki mereka.

Mereka telah berhutang pada usia seawal 18 tahun.

Ya, berhutang. Tiada istilah lebih tepat. Benda yang dipinjamkan, perlu dipulangkan. Contoh, apabila seseorang diberi pinjam RM35,000, maka dia perlu pulangkan semula RM35,000 juga, sekiranya sistem peminjaman tiada riba. Bermakna, apabila pelajar-pelajar yang menerima pinjaman berjaya menamatkan pengajian, mereka perlu bekerja dan bayar semula RM35,000.

Bukankah itu namanya berhutang?

Mari kita buat sedikit pengiraan.

Sekiranya RM200 dikeluarkan setiap bulan bagi membayar pinjaman secara ansuran, berapa lama masa diambil sebelum pinjaman berjumlah RM35,000 selesai dibayar?

14 tahun 7 bulan.

Sekiranya RM400? 7 tahun 4 bulan.

Sekiranya RM800? 3 tahun 8 bulan.

Sanggupkah seseorang yang baru mula bekerja, baru hendak mulakan hidup baru, membayar RM800 secara konsisten setiap bulan, selama hampir empat tahun? Jarang yang sanggup.

Rasanya, rata-rata lebih mampu dan mahu keluarkan RM400 sebulan, tetapi mereka perlu bekerja dan membayar secara konsisten selama hampir tujuh tahun setengah. Lebih lama daripada tempoh pengajian itu sendiri.

Perlu diingat. Pengiraan di atas tidak melibatkan faedah (riba). Sedangkan, kebanyakan sistem pinjaman moden, termasuk pinjaman pendidikan, memang ada faedah.

Keadaan sudah nampak sedikit buruk, bukan?

Ini belum lagi dicampurkan dengan kemungkinan-kemungkinan yang lain. Contohnya, pelajar gagal dalam pengajian pada semester akhir. Ijazah melepas, tetapi hutang tetap perlu dibayar.

Satu lagi kemungkinan, selagi hutang belum jelas, selagi itu pemberi pinjaman berhak menetapkan sebarang syarat ke atas peminjam. Contoh, peminjam yang disenaraihitam disebabkan rekod pembayaran yang buruk, tidak dibenarkan pergi ke luar negara. Itu baru satu syarat. Mungkin pada masa akan datang, banyak lagi syarat ditetapkan. Syarat yang lebih teruk. Mungkin.

Ini adalah sebuah kisah sadis yang menimpa ramai pelajar, lebih-lebih lagi Melayu, dan ianya berlaku setiap tahun.

Niat sudah cukup baik. Mahu melanjutkan pengajian. Mahu tuntut ilmu. Sekiranya niat kurang baik ataupun terpesong, sekurang-kurangnya tindakan menuntut ilmu itu pun sudah cukup murni. Mungkin niat boleh jadi lurus semasa dalam pengajian.

Tetapi, adakah rasional berhutang demi melaksanakan niat itu? Ataupun lebih teruk, demi mengikut-ikut trend. Ataupun paling teruk, berhutang demi mengikut kawan.

Bagi mereka yang bertegas mahu membuat pinjaman pendidikan, dan bertekad untuk membayarnya selepas tamat pengajian dan mendapat pekerjaan, apa yang membuatkan mereka yakin, mereka dapat hidup hingga saat itu?

Andaikata mereka ditakdirkan 'pergi' semasa sedang mengikuti pengajian, ibu bapa mereka yang perlu menanggung kesemua hutang mereka. Itu juga satu kemungkinan yang perlu dipertimbangkan dalam-dalam.

Berhutang demi berilmu. Adakah masih rasional?

Ada orang kata, mereka terpaksa melakukannya. Di mana kebenaran kata-kata itu? Sedangkan tidak termaktub dalam mana-mana akta dan peraturan negara, yang semua lepasan sekolah wajib menyambung ke pengajian tinggi.

Ada orang kata, lebih mudah belajar semasa muda. Jadi, lebih elok sambung pengajian sejurus selepas tamat sekolah. Di mana pula kebenaran kata-kata itu, sedangkan manusia semakin pintar apabila mereka semakin berusia, kecuali apabila sudah tiba di peringkat nyanyuk. Lihat sahaja para saintis dan pemikir terkenal, penerima Hadiah Nobel, dan para cendekiawan, kebanyakan mereka sudah dipenuhi uban di kepala.

Ada caranya untuk elakkan tragedi ini. Ada beberapa cara yang akal cetek saya dapat fikirkan, iaitu:


  • Tangguhkan niat untuk menyambung pengajian. Selepas tamat SPM, bekerja dahulu bagi mengumpul wang. Sesudah berkecukupan, barulah fikirkan untuk pergi ke IPT.
  • Bagi mereka yang bergelar ibu bapa, bina sebuah pelan pendidikan untuk anak-anak. Buat sebuah akaun bank bagi setiap anak sejak mereka kecil, dan masukkan wang ke dalamnya. Sekiranya tidak sebulan sekali memasukkan wang, memadai dua hingga tiga bulan sekali. Sedikit demi sedikit, lama-lama cukup bagi membiayai kos pendidikan mereka.
  • Belajar sambil bekerja. Ikuti pengajian separuh masa (kelas hari Sabtu dan Ahad). Isi baki masa yang ada dengan bekerja.
Bagi mereka yang berjaya mendapat biasiswa, tahniah diucapkan. Ia lebih baik berbanding pinjaman. Akan tetapi, sungguhpun biasiswa tidak perlu dibayar semula, pelajar yang dibiayai selalunya diikat bekerja selama beberapa tahun berdasarkan perjanjian yang ditandatangani.

Tulisan saya ini dikhususkan kepada mereka yang berasakan diri tiada pilihan melainkan membuat pinjaman pendidikan. Percayalah, setiap orang ada pilihan!

Saya terpanggil untuk menulis entri ini atas rasa simpati kepada para siswazah yang sudah dibebani hutang sejak usia muda. Saya berharap, para lepasan sekolah dan ibu bapa dapat mengambil iktibar dan manfaat daripada karangan ini. Mohon maaf sekiranya ada kekurangan dan kesilapan. Sesungguhnya saya menulis berdasarkan pengalaman, pemerhatian dan pengetahuan yang begitu terhad.

Semoga kita semua diberkati dan dirahmati oleh Allah Taala, amin.

Wassalam.

4 comments:

production of Dimethyl Ether said...

pinjaman PTPTN tak perlu bayar balik kalau mndapat pointer 3.50 ke atas...........so, blajarlah rajin2 biar grad dgn pointer 3.50 ke atas

Nazry Salam said...

Lebih tepat lagi, first class, iaitu 3.7 ke atas. :)

Terima kasih atas komen!

Anonymous said...

Nasib baik masa saya belajar dulu cuma ada pinjaman JPA sahaja lebih kurang 4k, Memang tak cukup, tapi saya bersyukur. Saya cuma bayar half sahaja sebab CGPA saya 3.keatas ^^ Kalau ada duit lebih saya sambung bayar juga (yang penting nama kita tidak dalam senarai blacklist)

Nazry Salam said...

Alhamdulillah, terima kasih atas perkongsian ini! :)

Ya, selamat membayar. Semoga kita semua berjaya menyelesaikan hutang masing-masing dan hidup lebih tenang. :)