Wednesday 21 December 2011

Entri 10: Syarat Pengetua


“Apa syaratnya, tuan pengetua? Kami rela lakukan apa sahaja asalkan kelab melukis tidak dibubarkan!” ujar Ikbal dengan penuh bersemangat. Perlakuannya kini semakin berubah. Kelihatan dia semakin sayangkan kelab berbanding dahulu, lebih-lebih lagi selepas pengetua mengeluarkan arahan bagi membubarkan kelab melukis.
            Ahli-ahli kelab yang lain mengangguk-angguk. Nizam juga tidak ketinggalan mengiakan bicara Ikbal.
            “Saya ada tiga syarat. Syarat pertama, kamu semua perlu naikkan bilangan ahli kepada tiga puluh orang,” ujar Encik Daud Kasmuni tenang sambil mengurut-urut misainya yang tebal.
            Ikbal terkejut besar. Begitu juga Wan Amran dan Hanan. Dengan pantas, Ikbal merapatkan bibirnya ke telinga Nizam. “Mustahil syarat ini. Sejak kelab melukis ditubuhkan, tidak pernah sekali pun bilangan ahli melebihi sepuluh orang.”
            Nizam memandang sekilas wajah Ikbal seraya berkata, “Tidak mengapa, kita dengar dahulu syarat-syarat pengetua. Kemudian, kita lihat apa yang mampu kita lakukan.”
            Ikbal terdiam sebelum mengangguk perlahan.
            Selesai menyusun ayat, Encik Daud Kasmuni kembali menyambung bicara. “Syarat yang kedua, kamu semua perlu dapatkan seorang guru penasihat yang bertauliah.”
            Sekali lagi Ikbal berbisik kepada Nizam, “Ini pun mustahil! Sudah sepuluh tahun kelab ini tiada guru penasihat. Tiada seorang pun yang sudi.”
            “Tidak mengapa. Pasti ada jalan. Dengar dahulu kata-kata pengetua hingga habis.” Nizam membalas. Sekali lagi, Ikbal mengangguk patuh. Dia semakin bimbang mendengar syarat-syarat yang dikemukakan oleh Encik Daud Kasmuni. Seolah-olah mustahil mencapainya, biarpun mereka berusaha seribu tahun.
            “Dan syarat yang terakhir, kamu semua perlu kumpulkan wang simpanan kelab sebanyak seribu ringgit.”
            “Hah?” Bergema bilik itu dengan jeritan nyaring Ikbal yang terkeluar secara tidak sengaja. Dia begitu terkejut hingga tidak dapat mengawal suaranya. Semua ahli kelab menundukkan kepala masing-masing, malu dengan perlakuan spontan timbalan presiden mereka. Encik Daud Kasmuni pula hanya memandang ke wajah Ikbal tanpa perasaan.
            “Ma... maaf ya. Terkeluar pula suara jantan saya,” ujar Ikbal sambil tangannya berpura-pura menggaru kepalanya. Wajahnya kemerahan menahan malu.
            Encik Daud Kasmuni bersuara, “Tidak mengapa. Saya tahu, syarat-syarat yang saya kenakan ini begitu sukar hingga kamu semua terkejut. Namun, saya terpaksa buat begini kerana saya juga sukar menarik balik keputusan saya.”
            Nizam mencelah, “Berapa lama tempoh yang kami ada bagi mencapai syarat-syarat itu?”
            Encik Daud Kasmuni terdiam seketika, mempertimbangkan soalan yang diajukan Nizam. Selepas beberapa detik berfikir dan menyusun ayat, Encik Daud Kasmuni kembali bersuara. “Saya beri kamu masa hingga bulan Mei.”
            Wan Amran menyampuk, “Oh, Mei tahun hadapan ya! Banyak lagi masa, insya-Allah kami usahakan.”
            “Bukan, Mei tahun ini,” ujar tuan pengetua dengan ringkas. Kata-kata yang tenang itu disambut dengan perasaan cemas ahli-ahli kelab melukis. Ikbal hampir pengsan mendengarnya. Segera Wan Amran menenangkan dia semula.
           Nizam melangkah ke hadapan dan merayu, “Tuan pengetua, tidak bolehkah tuan beri kami tempoh yang lebih lama? Sekarang sudah akhir bulan Januari. Bermakna, kami hanya ada lebih kurang tiga bulan bagi laksanakan semua syarat itu."
            Selepas menghela nafas panjang, Encik Daud Kasmuni membalas, “Maaf, tidak boleh. Sekiranya diikutkan, saya tidak boleh menarik balik keputusan membubarkan kelab melukis, kerana ianya tidak adil bagi kelab lain yang juga akan dibubarkan. Namun, saya tetap beri kamu peluang kerana kamu gigih dan sanggup datang ke sini bertemu saya. Tetapi, itu sahaja. Saya tidak boleh memberi lebih daripada itu. Take it, or leave it.” Kedengaran tegas nada suara tuan pengetua. Nizam terpaksa akur. Dia tidak berani merayu lagi, bimbang sekiranya Encik Daud Kasmuni berubah fikiran dan terus menarik balik peluang yang sudah diberikan.
            “Baiklah tuan pengetua, kami akan cuba penuhi syarat-syarat yang tuan berikan. Insya-Allah, kami akan kembali semula ke sini. Tetapi pada masa itu, bilik ini sudah tidak lagi dapat memuatkan semua ahli kelab melukis. Terima kasih atas peluang yang diberikan,” ujar Nizam dengan lembut.
            Encik Daud Kasmuni tergelak besar. “Hah, semangat seperti inilah yang saya mahu lihat! Bagus, saya akan memerhatikan kamu semua. Semoga berjaya!”
            “Terima kasih!” balas Nizam dengan penuh semangat.
            Selepas itu mereka bersurai, serentak dengan terhentinya hujan di langit.

[Bab 3, Kelab Da Vinci, 2010]


5 comments:

The Freakish Writer said...

-kagum-

yiyiafiqa said...

Err... Ifandi? Siapakah itu?

*Rujuk perenggan ke-11. ;)

Nazry Salam said...

Damia, dapatkan novelnya, ya! ^___^

Yiyiafiqa, baik! Sudah diperbetulkan! ^______^ Terima kasih!

Adawiyah Md Hazali said...

Wah! Teruja sungguh saya! Masyaallah!

Ana Farhanah said...

baik punya